Fietssnelwegen zorgen voor meer fietsers

20 februari 2013

Fietssnelwegen zorgen voor meer fietsers

 

Uit onderzoek van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat investeren in degelijke fietssnelwegen leidt tot meer fietsverplaatsingen over (middel)lange afstanden. Het onderzoek vond plaats op de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel.
Tussen februari en december 2012 voerde de provincie dit intensief onderzoek met verkeerstellers en bevraging van fietsers. De HST-fietsroute is grotendeels fietsvrij en biedt een volwaardig alternatief voor de auto. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat een goede infrastructuur leidt tot meer gebruikers. De aanleg van autoluwe fietsroutes met een hoog comfort is dan ook een prioriteit voor ons’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

Intensief gebruik
Tussen februari en december 2012 gebeurden naar schatting 1.006.943 fietsbewegingen op 8 segmenten van de HST-route die voorzien werden van verkeerstellers.
Het fietsseizoen liep van maart tot oktober. Augustus en september waren de drukste maanden met gemiddeld 718 passages per dag op één meetpunt. In december, januari en februari werd er minder fietsverkeer gemeten met gemiddeld 230 fietsbewegingen per dag.

De HST-fietser
HST-fietsers zijn voornamelijk (75%) mannen en hebben een leeftijd tussen 25 en 55 jaar. 9% van de fietsers rijdt elektrisch, 27% gebruikt een koersfiets en 35% een stadsfiets.

Ritafstand gemiddeld 18 km
De HST-route wordt niet enkel gebruikt door personen die in de onmiddellijke omgeving wonen. Ook fietsers die verder van de route wonen of werken, gebruiken de route. Zo waren er fietsers uit Aarschot, Diest, Rotselaar, Wijgmaal, Kampenhout, Lubbeek, Beersel en Mechelen.
De meerderheid van de fietsers hebben Brussel-Centrum en de luchthavenregio als eindbestemming. Ongeveer 30% van de fietser gaat naar Leuven of een buurgemeente.
De HST-fietsers leggen gemiddeld per rit een afstand af van 18,71 km. 44% legt een afstand af van meer dan 20 km enkele rit. Op de HST-route is 76% van de ritten langer dan 10 km. Vergeleken met Vlaams onderzoek, waarin 94,6% van woon-werkverplaatsingen per fiets minder dan 10 km bedraagt, doet de HST-route het zeer goed. Een goede fietssnelweg zet mensen er dus toe aan om langere afstanden te fietsen.

Kwaliteit doet rijden
90,5% van de HST-fietsers geeft de HST-route een kwaliteitsscore van 7 op 10 of hoger. De belangrijkste troef is het autoluwe of autovrije karakter waardoor de route heel veilig wordt bevonden en het fietscomfort dat ze biedt.
Op verschillende plaatsen kan de kwaliteit nog verbeterd worden. Er zijn bijvoorbeeld nog te veel omwegen op de route. Een fietsbrug over de Brusselse ring verkort het traject aanzienlijk en is veel veiliger. Andere voorstellen gaan over het beveiligen van oversteekplaatsen, kruispunten vermijden, wegwerken van kasseistroken, verbreden van smalle stukken en structureel onderhoud van de fietswegen.

Tom Dehaene | HST Fietsroute

Tweets

Laatste foto's

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.